מה חדש | עשה זאת בעצמך

הכן ביתך לחורף

המאמר נכתב בשיתוף  ZebraCrm מקוונת לניהול לידים, קשרי לקוחות, הנהלת חשבונות, דיוור

ימי הסערה האחרונים הובילו אזרחים למצב של ניתוק בחשמל ולשהייה בעלטה מוחלטת מבלי היכולת להתכונן. אבל המצב של קריסת מערכת החשמל בשל קצר או תקלה אחרת אינו שמור רק לימי סערה נדירים ויכול להופיע בכל יום ובכל שעה.

התקלות השונות יכולות לנבוע מקצר של אחד ממכשירי החשמל המחוברים לרשת החשמל הביתית או אפילו מחוט חשמל חשוף שכלל לא שמתם אליו לב. אפילו גורם פשוט שכזה יכול להוביל לפגיעה במערכת החשמל הביתית ולהשאיר אתכם מנותקים עד להגעתו של החשמלאי המושיע.

כדי להתמודד עם מקרים מסוג זה שולבו במערכות החשמל הביתיות רכיבים ייעודים שמטרתם היא למנוע פגיעה או אפילו שריפה של לוח החשמל אליו מחוברת כל מערכת החשמל הביתית במקרה של קצר או תקלה דומה. בשורות הבאות נראה כיצד ניתן למנוע תקלות בסיסיות ברשת החשמל הביתי – טיפול מונע לקראת הסערות הבאות וגם ימים רגילים.

כפי שכולנו יודעים, האחריות על הנעשה בביתנו מוטלת בראש ובראשונה עלינו. לכן עלינו לוודא עוד בתחילתו של כל חורף כי מערכת החשמל שלנו תקינה וחשוב מכך – לוודא כי מערכת ההגנה בפני קצרים אכן פעולת באופן תקין, לכל מקרה שלא יבוא.

השאלה הראשונה שעולה אצל רבים בשל זה היא שאלת המיקום, או במילים אחרות – איפה נמצא לוח החשמל שלי?

בבתים ישנים יחסית, לוח החשמל ימצא בתוך ארון חשמל מחוץ לדירה בו ירוכזו לוחות החשמל של הדיירים בקומה בה אתם מתגוררים. ארון החשמל ימצא כמעט תמיד בסמיכות לדלתות הכניסה של הדירות.

חשוב לדעת שבמקרים מסוג זה ארון החשמל מכיל כמה לוחות ומומלץ לסמן בבירור את לוח החשמל שלכם עוד לפני כניסת החורף. מומלץ לעשות זאת על ידי שימוש במדבקה זוהרת בחושך על מנת שתוכלו לאתר את הלוח שלכם בקלות גם בעלטה מוחלטת.

אם אתם מתגוררים בבית חדש יחסית, קרוב לוודאי שלוח החשמל שלכם נמצא בתוך הבית עצמו. אל חשש: לא מדובר בגורם מסוכן במיוחד ושינוי המיקום נובע בעיקר מטעמי נוחות. את לוח החשמל שלכם תמצאו לרוב בסמיכות לדלת הכניסה הראשית בתוך ארון פלסטיק קטן.

מצאתי. איך ממשיכים?

אחרי שמצאתם את לוח החשמל שלכם הגיע הזמן להתחיל בבדיקות. אין צורך לחשוש ואינכם זקוקים לתעודת חשמלאי על מנת לבדוק את הדברים ולוודא את תקינותם. המטרה הסופית היא לאתר בעיות קריטיות לפני שתתקעו ללא אספקת חשמל תקינה.

ברגע שתפתחו את ארון החשמל שלכם תראו לפניכם את לוח החשמל עצמו שמחולק לשני חלקים שונים.

הפקק הראשי (למעלה, בתמונה הבאה)  – אחראי על אספקת החשמל התקינה לבית בחלוקה לפי אזורים

הגנה מפני קצרים (למטה, בתמונה הבאה) – אחראית על ניתוק המערכת במקרה של קצר על מנת למנוע שריפה של לוח החשמל

image001

הפקק הראשי

בחלקו העליון של הלוח תפגשו את הפקק הראשי אשר יחולק גם הוא לשני חלקים שונים אשר יסומנו בצבעים שונים:

הפקק הראשי – אחראי על אספקת החשמל הכוללת למערכת החשמל המחוברת אליו (במילים אחרות – הבית שלכם)

פקקי משנה – אחראים על אספקת החשמל לאזורים שונים בתוך הבית .

image002

וודאו כי על הפקקים עצמם לא מופיעים כתמי רטיבות או סדקים מכל סוג שהוא. מעבר לכך, תוכלו גם לבדוק את תקינותם של פקקי המשנה על ידי כך שתורידו את כל הפקקים (אל תבהלו – החשמל יעלם), כעת, הרימו את הפקק הראשי ולאחר מכן הרימו כל אחד מפקקי המשנה – כך תוכלו לוודא כי החשמל אכן חוזר לחלקים השונים ושפקקי המשנה תקינים.

הגנה מפני קצרים

החלק השני של מערכת החשמל הביתית שלכם הוא למעשה מערכת הגנה קטנה שאחראית לגרום לניתוק של מערכת החשמל במקרים של זליגת חשמל או קצר חשמל. החלק הזה נועד למנוע פגיעה בלוח החשמל עצמו אשר יכולה להוביל לשריפה בלוח החשמל שעלולה להתפשט לחלקים נוספים בבית.

מערכת ההגנה דומה לשאר הפקקים שראינו בחלק העליון וכוללת בתוכה פקק תמים למראה וכפתור קטן. בעת זיהוי עומס, יקפוץ הפקק ויוביל לניתוקה של כל מערכת החשמל הביתית. המטרה בפעולה זו היא לספוג את העומס המגיע אל לוח החשמל מתוך מערכת החשמל הביתית ולא לאפשר נזק  למערכת החשמל הביתית.

כדי לבצע בדיקת תקינות לחלק זה של המערכת כל שעליכם לעשות הוא פשוט ללחוץ על הכפתור הקטן המופיע מתחת לפקק על מנת לבדוק כי המערכת אכן פועלת כראוי – אל תיבהלו אם החשמל שוב נעלם מהמערכת הביתית; זוהי בדיוק התוצאה הרצויה. בסיום הבדיקה פשוט הרימו את הפקק של מערכת ההגנה חזרה מעלה והחשמל יחזור כאילו מעולם לא עזב.

במקרה והלחיצה על הכפתור לא גורמת לקפיצת הפקק ולניתוק החשמל – מערכת ההגנה לא תקינה ומומלץ לקורא לחשמלאי.

image003

אל תחכו להפתעה בסופה הקרובה שתגיע ותשאיר אתכם ללא תאורה וחימום במקרה הטוב, או שתוביל לנזק משמעותי יותר למערכת החשמל הביתית שלכם במקרה הפחות טוב. בצעו בדיקת תקינות כבר עכשיו וטפלו בנזקים בהקדם לחורף חם, נעים ומואר.

Similar Posts