תחזוקה של מוצרי עץ
מה חדש

תחזוקה של מוצרי עץ לקראת החורף

הסתיו שעומד בפתח – ואולי כבר נכנס דרכו – מבשר לנו, בין שאר הדברים, שהגיע הזמן לוודא שריהוט הגינה יטופל ויקבל הגנה מפני פגעי מזג האוויר שמאפיינים את עונת החורף.

הנה כמה טיפים חשובים לטיפול במוצרי עץ לפני החורף:

  • שטפו היטב את רהיטי העץ או שפשפו אותם אחת לשנה, כדי להיפטר מהמזיקים ומלשלשת הציפורים. זה מועיל במיוחד אם הרהיטים עומדים בגינה מתחת לעץ המצל.
  • נקו את הרהיטים לפני שהחורף מגיע. למרות שזה מפתה להשאיר את עבודת התחזוקה עד לאביב, למען העץ, עדיף לעשות זאת בסתיו, במיוחד אם אתם משאירים את הרהיטים בחוץ.
  • לכלוך ועפר על רהיט גינה מעץ או על דק מעץ, יצברו לחות גבוהה בהרבה מאשר משטח עץ נקי – והלחות היא זו שגורמת לריקבון. על ידי ניקוי מוצרי העץ בגינה אתם תוכלו לשמור עליהם גם במצבים שבהם קרני השמש בחורף יבשו אותם מעת לעת. המשמעות של הסרת הלכלוך ממשטח העץ היא שהלכלוך לא יתקשה ולא יידבק למשטח העץ גם אם אתם מאחסנים או מכסים את העץ.

לקרצף במברשת קשה

  • כדי לנקות עץ מומלץ להשתמש בתמיסה חמה של סבון ומים ולקרצף במברשת קשה. אפשר להשאיר את התמיסה על גבי העץ למשך כמה דקות כדי שתיספג לתוך כתמי הלכלוך העיקשים, לפני הסרתם באמצעות המברשת. לאחר הקרצוף, שטפו עם צינור והניחו לרהיט להתייבש.

שטפו היטב את רהיטי העץ

  • אל תשתמשו במכונת שטיפה בלחץ לניקוי רהיטי העץ. מכונה שכזו יכולה לגרום נזק לעץ, ולהסיר לא רק את הלכלוך אלא גם את העץ עצמו. לעיתים קרובות אפשר לראות את הנזק רק לאחר שהעץ התייבש והמרקם הפגום נראה פתאום לעין. אם כבר גרמתם נזק שכזה, אפשר לתקן זאת על ידי שיוף והחלקה של פני השטח של העץ.
  • אם העץ נמצא בחוץ כבר מספר שנים (למשל דק עץ שגילו כ-10 שנים), קרוב לוודאי שהמרקם הגרעיני של העץ נפתח ופני השטח שלו איבדו מהטאנין שנמצא ברקמות העץ ומגן עליו מפני מזיקים. בשלב זה, חידוש העץ באמצעות חומרים על בסיס שמן, יהיה מועיל. מומלץ להשתמש במוצר בעל יכולת לחדור לתוך העץ ובכך להעניק לעץ הגנה מלאה. עצים רכים ופחות עמידים, כגון אורן או דובדבן, דורשים טיפולים תכופים יותר ושימוש בחומרי גימור משמרים, כמו צבע על בסיס אמולסיה (שמן + מים) שיכול לחדור לעומק העץ ולהגן עליו מפני מים, עובש, טחב וקרני השמש.
  • מזג אוויר לח מאוד גורם להתפתחות של טחב על העץ. התנאים הנדרשים להתפתחות טחב הם בדרך כלל לחות וחום שמאפשרים לנבגים להיצמד לעץ ולפרוח. הטחב עלול להשאיר סימנים מכוערים על פני העץ, שדורשים ניקוי באמצעות חומרים שמיועדים לניקוי טחב. אם אתם משתמשים בחומר ניקוי שמכיל אקונומיקה, עדיף לבדוק קודם כל את השפעת החומר על פני שטח קטן, לפני שתיגשו לטפל בעץ כולו.
  • אל תאפשרו לרהיטי עץ להיות מונחים על דשא רטוב מאוד או על מקום שבו מצטברות כל הזמן שלוליות. עדיף למקם חלוקי אבן מתחת לרגליים וכך לאפשר פעולת ניקוז וייבוש מעת לעת.

תוכלו לקבל טיפים נוספים בנושא תחזוקה ושימור עץ  במרכז המידע והדרכת עץ של סאן-דק.

Similar Posts

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.